FileMaker pånyttföds som Claris

Förvärv av Stamplay leder till nytt molntjänsterbjudande för en community med fler än 1 miljon användare

SANTA CLARA, Kalifornien. – [Den 6 augusti 2019] – I dag, under den 24:e årliga DevCon, avslöjade FileMaker, Inc., tillverkaren av världens ledande Workplace Innovation Platform, början på ett nytt kapitel i företagets historia som Claris International Inc.

Dessutom tillkännagav företaget sitt förvärv av Stamplay, en tjänst som hjälper företag av alla storlekar att integrera data från tredje parts molntjänster, som Box, DocuSign med flera, i sina appar. Claris har integrerat den här tjänsten till fullo och presenterade ett nytt erbjudande: Claris Connect. Den här tjänsten erbjuder kunder ett intuitivt gränssnitt för att automatisera arbetsflöden mellan molnbaserade tjänster, vilket gör att de slipper arbetet att skapa specialanpassade serverintegrationer. Claris Connect-teamet leds även fortsättningsvis av Giuliano Iacobelli som tidigare var CEO för Stamplay.

”Namnet Claris härrör sig från den latinska roten ’clarus’ som betyder ’klar, ljus, tydlig och lysande’”, sa Brad Freitag, Claris CEO. ”Det finns ingenting som bättre sammanfattar företagets mission: att erbjuda problemlösaren smarta lösningar som fungerar för just det företaget. Genom att utöka räckvidden för vår plattform som en modern, mångfacetterad och kraftfull sammankopplare av lokala, anpassade appar och tredjepartstjänster, kan våra kunder effektivisera sina affärsprocesser i de olika molntjänster de använder varje dag.”

Freitag utsågs till CEO för FileMaker i mars efter sex år inom global försäljning på företaget. Han har satt upp en ambitiös strategi för att mångdubbla företagets kundbas de kommande tre åren. Genom att utöka plattformen till en modern kombination av anpassade appar och tredje parts molntjänster kan kunder numera lösa problem snabbare och bygga appar utan funktionsbegränsningar.

Claris startades 1986 som ett dotterbolag till Apple. För att sätta fokus på flaggskeppsprodukten bytte företaget 1998 namn till FileMaker, Inc. Sedan dess har FileMaker, Inc. vuxit till mer än 50 000 kunder och fler än 1 miljon slutanvändare, samtidigt som företaget har varit konsekvent lönsamt i drygt 80 kvartal.

Claris Connect blir tillgängligt genom inbjudan i höst för att därefter bli tillgängligt för bredare distribution under 2020. Om du vill veta mer om Claris och våra erbjudanden kan du besöka www.claris.com/se.

Om Claris International Inc.

Claris International Inc. är en Workplace Innovation Platform som erbjuder en svit av tjänster för team på några få till flera hundra användare som har hamnat i gamla hjulspår som varken standardappar eller affärssystem kan ta dem ur. Företagets tjänsterbjudanden, Claris Connect och FileMaker gör att problemlösare snabbt kan lösa en mängd unika problem – även när de förändras. FileMaker är tillgängligt på 11 språk och har fler än 1 miljon användare med aktiv prenumeration. Claris International Inc. är ett dotterbolag till Apple.